darman hpv

بهترین روش درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک بیماری جنسی و عفونت منتقله از راه جنسی است.

عامل آن نوعی ویروس به اسم ویروس پاپیلومای انسانی می باشد.

ویروس پاپیلوما (HPV) شایع ترین عفونت منتقله ی جنسی (STIs) هست . این بیماری باعث می شود مردان و زنانی که رابطه جنسی حفاظت نشده دارند، دچار عوارض ویروس از جمله زگیل تناسلی شوند .

بهتری روش درمان زگیل تناسلی فریز (کرایوتراپی یا سرما درمانی ) است.


زگیل تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی است. آنها می توانند در ناحیه تناسلی ، در ناحیه تناسلی یا در کانال مقعد ظاهر شوند. در زنان ، زگیل تناسلی نیز می تواند در داخل واژن رشد کند

شایعترین تیپ‌های ویروس تیپ ۶ و ۱۱ بوده و تیپ‌های ۳۵ و ۳۳ و ۳۱ و ۱۸ و ۱۶ مرتبط با سرطان دهانه رحم در بانوان می‌باشند .

انواع زگیل تناسلی

زگیل تناسلی بر اثر ویروسی به نام HPV و یا پاپیلوما ویروس انسانی ایجاد می شود . گروه ویروس های پاپیلوما از خانواده پاپیلوما ویروس ها و از دسته با هسته مرکزی DNA هستند. ا ین ویروس ها در دیگر جانداران نیز بیماری‌زا هستند . ویژگی های بیش از ۱۱۱ نوع انسانی این ویروس ها تاکنون تعیین گردیده که از این ۱۱۱   حدود نوع ۴۰ نوع آنها بیماری زا و بیش از ۱۵ نوع آنها اثرات بدخیمی دارند .

شماری از این ویروس ها به عنوان عوامل ویروسی از نوع بدخیم و سرطان زا شناخته شده اند (HPV16 و‌ HPV18) . در حالیکه بعضی از آنها فقط زگیل یعنی همان توده های ظاهری را موجب می‌گردند (HPV1 و HPV2) .  و در برابر انواع دیگر حتی در ایجاد زگیل هم چندان بدنام نیستند (HPV4//HPV15 و HPV 63).

زگیل تناسلی در حین رابطه ی جنسی منتقل می شود.  شما ممکن است تا چند هفته بعد از ابتلا به عفونت، دچار زگیل تناسلی نشوید .  زگیل ها همیشه قابل مشاهده با چشم نیستند. آن ها می توانند بسیار کوچک، هم رنگ پوست یا مقداری تیره تر از پوست باشند .

در رابطه با شکل زگیل تناسلی می توان گفت که راس زائده ها ممکن است شبیه گل کلم باشد. همچنین می تواند در هنگام لمس احساس صاف بودن یا زبری به فرد دست دهد . فردی که به عفونت جنسی مبتلا شده ممکن است زگیل های خوشه ای یا تک، داشته باشد .

زگیل تناسلی مردان ممکن است در نواحی زیر ظاهر شود؟

  • آلت تناسلی
  • ساک   بیضه ها
  • کشاله ی ران
  • ران
  • درون یا اطراف مقعد

همچنین زگیل های تناسلی در افرادی که سکس دهانی با شخص آلوده داشته اند، ممکن است در نواحی مثل لب ها، دهان، زبان و یا گلو ظاهر شوند .

درمان زگیل تناسلی

روش درمان بسیار مهم است؛

برای درمان زگیل روش های مختلفی پیشنهاد می شود، از جمله لیزر ، سوزاندن و   عمل جراحی .

ولی   همه این روش ها ممکن است موجب پخش شدن ویروس   به نقاط و وسایل دیگر شود پس بهترین روش درمان زگیل تناسلی کرایوتراپی ( فریز یا سرما درمانی ) هست .

وقتی زگیل با روش کرایو (فریز) درمان شود ، کل ناحیه مبتلا به عامل زگیل، فریز شده و قبل پخش شدن ویروسها نابود و از پخش شدن آن جلوگیری می شود .