نفرولیتوتومی (سنگ شکن ) از راه پوست (PCNL)

نفرولیتوتومی از راه پوست (PCNL) روشی است که برای برداشتن سنگ کلیه از بدن زمانی که خود به خود دفع نمی شوند مورد استفاده قرار می گیرد. یک وسیله کوچک آندوسکوپی کلیه از طریق یک برش کوچک در پهلو شما وارد می شود . و سنگ کلیه برداشته شود.نفرولیتوتومی از راه پوست اغلب برای سنگ های بزرگتر( بزرگتر از ۲ سانتیمتر) استفاده می شود . یا زمانی که سایر روش ها ، مانند سنگ شکن بیرونی ، ناموفق بوده یا امکان پذیر نیست.

چرا باید pcnl انجام داد؟

نفرولیتوتومی از راه پوست معمولاً در موارد زیر توصیه می شود:

سنگهای بزرگ کلیه بیش از یک شاخه از سیستم جمع آوری کلیه (معروف به سنگ کلیه گوزنی) را مسدود کرده باشد.

قطر سنگ های کلیه از ۰.۸ اینچ (۲ سانتی متر) بزرگتر است

سنگهای بزرگ در ابتدای حالب وجود دارد

درمان های دیگر شکست خورده است( مثل ESWL )

ویزیت تخصصی سنگ مثانه

قبل از انجام نفرولیتوتومی از طریق پوست ، پزشک چندین آزمایش انجام می دهد. آزمایش ادرار و خون می گیرد . علائم عفونت یا سایر مشکلات را بررسی می کند .  و سی تی اسکن (CT SCAN) محل و اندازه سنگ های کلیه شما را مشخص می کند.

خطرات و عوارض عمل PCNL:

شایع ترین خطرات ناشی از نفرولیتوتومی از طریق پوست شامل موارد زیر است:

خون ریزی

عفونت

آسیب به کلیه یا سایر اندام ها

باقی مانده سنگ

 

چطور برای عمل PCNL آماده شویم

نفرولیتوتومی از راه پوست معمولاً در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی انجام می شود . به این معنی که شما در طول عمل خواب هستید و هیچ دردی احساس نمی کنید.

ممکن است پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند تا احتمال ابتلا به عفونت بعد از عمل کاهش یابد.

چیزی که می توانید انتظار داشته باشید

در حالی که تحت بیهوشی عمومی هستید ، جراح شما از طریق مجرا یک لوله داخل حالب قرار می دهد . در پوزیشن مناسب از سوزن کوچک استفاده و دسترسی به کلیه شما را تهیه می کند . سوراخ در کلیه ایجاد و با نفروسکوپ |(آندوسکوپ کلیه ) وارد کلیه شده و با سنگ شکن سنگ ها به قطعات کوچک شکسته و خارج می کند.

بعد از عمل

شما ممکن است یک یا دو روز پس از عمل در بیمارستان بمانید. پزشک به شما توصیه می کند که دو تا چهار هفته از بلند کردن اجسام سنگین و فشار یا کشیدن اجتناب کنید . شاید بتوانید بعد از یک هفته به سر کار برگردید.

اگر پزشک استنت (فنر) در کلیه شما گذاشته است ، باید مراقب خونریزی باشید. اگر متوجه خون غلیظ یا لخته خون در ادرار شدید ، با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت بروز تب یا لرز ، با پزشک خود تماس بگیرید. اینها می توانند علائم و نشانه های عفونت باشند. اگر درد شدید دارید که با داروی مسکن تجویز شده تسکین نمی یابد ، با پزشک خود تماس بگیرید.

برای ویزیت غیر حضوری دکتر سید اسماعیلی کلیک کنید.

پیگیری بیمار بعد از عمل سنگ کلیه:

سنگ خارج شده از کلیه را آزمایشگاه داده و آنالیز سنگ را بیاورید.

باید هفته بعد عمل مراجعه و در مطب ویزیت شوید. و تک بخیه پوست خارج و توصیه های تغذیه ای لازم و دارو های مورد نیاز برای پیشگیری از سنگ تجویز خواهد شد.

اگه استنت برای شما تعبیه شده ۴ هفته بعد از عمل خارج خواهد شد.

و معمولا دو ماه بعد عمل جهت ارزیابی سنگ باقی مانده و یا عود سنگ تصویر برداری از کلیه انجام می شود . و ترجیحا سی تی اسکن انجام خواهد شد.

حوصله داشته باشید و توصیه های ما را گوش دهید تا از بروز مجدد سنگ پیشگیری کنیم.

معمولا نیاز چهار تا شش سال فالو و پیگیری دارید تا از عدم عود سنگ مطمئن شویم.

و بعد از این مدت هم هر سال سونوگرافی کنید.

اصلاح سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی بسیار مهم است . و توصیه های پزشک به شما شامل کاهش وزن و افزایش فعالیت و محدود کردن مصرف نمک و پروتئین حیوانی از اصول پیشگیری از سنگ های کلیه هست.

ویزیت تخصصی سنگ مثانه