مرحله اول تومور کلیه

بررسی کلی سرطان کلیه

کلیه های ما عضوی از بدن هستند که سرطان کلیه سرطان کلیه سرطانی است که از کلیه ها شروع می شود

کلیه های شما دو اندام لوبیایی شکل هستند که هر کدام به اندازه مشت شما هستند کار شان تصفیه خون شما از مواد سمی و تولید  ادرار ، ساخت برخی هورمون ها و  تنظیم آب و املاح بدن می باشد

آنها در پشت اندام های شکمی شما قرار دارند و یک کلیه در هر طرف ستون فقرات شما قرار دارد.

در بزرگسالان ، سرطان سلول کلیوی  (RCC) شایع ترین نوع سرطان کلیه استانواع کمتر شایع سرطان کلیه می تواند رخ دهد

کودکان خردسال بیشتر به نوعی سرطان کلیه موسوم به تومور ویلمز مبتلا می شوند.

به نظر می رسد شیوع سرطان کلیه در حال افزایش استیکی از دلایل این امر ممکن است این واقعیت باشد که تکنیک های تصویربرداری مانند سی تی  اسکن (CT) بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد

این تصویربرداری ها ممکن است منجر به تشخیص تصادفی اکثر سرطان های کلیه شود . بنابراین سرطان کلیه غالباً در مراحل اولیه ، هنگامی که سرطان کوچک و محدود به کلیه است ، تشخیص داده می شود.

سرطان کلیه

سرطان کلیه سرطانی است که از سلول های کلیه شروع می شود

چرا تشخیص زود هنگام سرطان کلیه مهم است ؟   چند ویژگی سرطان کلیه دارد که بسیار مهم اند :

۱-سرطان کلیه بدترین سرطان در گروه سرطان های اورولوژی هست

۲- به شیمی درمانی و رادیو تراپی مقاوم هست

۳- تنها راه درمان جراحی و برداشت تومور هست و خوشبختانه اگه در مراحل اولیه تشخیص داده بشه کامل کیور می شه ( درمان کامل)

 

علائم سرطان کلیه چیست؟

سرطان کلیه معمولاً در مراحل اولیه علائم و نشانه ای نداردبا گذشت زمان ، علائم و نشانه ها ممکن است ظاهر شوند ، از جمله:

  • خون در ادرار (هماچوری) ، که ممکن است صورتی ، قرمز یا به رنگ کولا به نظر برسد.
  • درد در پشت یا پهلو که شدید و مقاوم است.
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • خستگی
  • تب

زمان مراجعه به پزشک در فرد با شک به تومور کلیه :

در صورت وجود علائم (درد پهلو ، کاهش وزن ، خون در ادرار و تب و خستگی)  به صورت  مداوم که شما را نگران می کند ، با پزشک خود مشورت کنید.

 

علت ایجاد سرطان کلیه چیست؟

هنوز مشخص نیست علت بیشتر سرطان های کلیه چیست.

پزشکان می دانند که سرطان کلیه زمانی شروع می شود که برخی از سلول های کلیه دچار تغییر (جهش) در DNA خود شوند.

 DNA  سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد.

 این تغییرات به سلول ها می گوید که به سرعت رشد کرده و تقسیم می شوند تجمع سلولهای غیرطبیعی توموری را تشکیل می دهد که می تواند فراتر از کلیه نیز گسترش یابد .

برخی از سلول ها می توانند جدا شده و به قسمت های دور بدن گسترش (متاستاز) یابند.

 

عواملی که میتواند منجر به سرطان کلیه شود

عواملی که می توانند خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش دهند عبارتند از:

  • سن بالابا افزایش سن خطر ابتلا به سرطان کلیه افزایش می یابد.
  • سیگار کشیدنخطر ابتلا به سرطان کلیه در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری استبعد از ترک  سیگار، خطر کاهش می یابد ولی هیچوقت به صفر نمی رسد .
  • چاقی افرادی که چاق هستند نسبت به افرادی که وزن متناسب دارند ، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کلیه هستند.
  • فشار خون بالا فشار خون بالا خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می دهد.
  • نارسایی مزمن کلیهافرادی که برای درمان نارسایی مزمن کلیه تحت دیالیز طولانی مدت قرار می گیرند ، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کلیه هستند. ویزیت و سونوگرافی دوره ای توصیه می شود.
  • برخی سندرم های ارثی افرادی که با سندرم های ارثی خاصی متولد می شوند ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان کلیه باشند ، (مانند افرادی که مبتلا به بیماری فون هیپل-لینداو ، سندرم Birt-Hogg-Dube ، کمپلکس توبروز اسکلروزیس ، سرطان ارثی سلول های کلیوی پاپیلاری یا سرطان کلیه خانوادگی هستند).
  • سابقه خانوادگی سرطان کلیهاگر اعضای خانواده نزدیک به این بیماری مبتلا شده باشند ، خطر ابتلا به سرطان کلیه بیشتر است.

روش جلوگیری از سرطان کلیه‌ها

انجام اقدامات برای بهبود سلامتی و اصلاح سبک زندگی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه کمک کندبرای کاهش خطر ، سعی کنید:

  • ترک سیگار:

     اگر سیگار می کشید ، ترک کنیدگزینه های زیادی برای ترک وجود دارد ، از جمله برنامه های حمایتی(NGO ها) ، داروها و محصولات جایگزین نیکوتینبه پزشک خود بگویید که می خواهید ترک کنید و گزینه های خود را با هم بحث کنید.

  • کاهش وزن (کنترل وزن)

     برای حفظ وزن متناسب تلاش کنیداگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، میزان کالری دریافتی روزانه خود را کاهش دهید و سعی کنید بیشتر روزهای هفته فعالیت بدنی داشته باشیداز پزشک خود در مورد سایر استراتژی های سالم برای کمک به کاهش وزن سوال کنید.

  • فشار خون بالا را کنترل کنید

     از پزشک خود بخواهید فشار خون شما را در ملاقات بعدی شما بررسی کنداگر فشار خون شما بالا است ، می توانید گزینه های کاهش تعداد خود را مورد بحث قرار دهیداصلاح سبک زندگی مانند ورزش ، کاهش وزن و تغییر رژیم غذایی می تواند خطر سرطان کلیه را کاهش دهد برخی از افراد ممکن است برای کاهش فشار خون خود نیاز به افزودن دارو داشته باشندمشورت با متخصص قلب و کنترل فشار تحت نظر ایشان ضروری است.

 

روش تشخیص سرطانهای کلیه

روشهای مورد استفاده برای تشخیص سرطان کلیه عبارتند از:

  • آزمایش خون و ادرار . هیچ آزمایش دقیقی برای تشخیص تومور کلیه وجود ندارد با این وجود آزمایش خون و ادرار ممکن است به پزشک شما سرنخ هایی در مورد علل و نشانه های بیماری  شما بدهد.
  • تصویربرداری  تصویربرداری به پزشک اجازه می دهد تومور یا ناهنجاری کلیه را تشخیص دهد تصویربرداری ممکن است شامل سونوگرافی ، اشعه ایکس ، CT یا MRI باشد.
  • برداشتن نمونه ای از بافت کلیه (بیوپسی) . در برخی موارد ، پزشک ممکن است روشی را برای برداشتن نمونه کوچکی از سلول ها (بیوپسی) از ناحیه مشکوک کلیه توصیه کنداین نمونه در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می گیرد تا به دنبال علائم سرطان باشداین روش همیشه مورد نیاز نیست و گاهی برای موارد شک به متاستاتیک بودن توده ( یعنی شک به این که ممکنه توده از جای دیگیری به کلیه زده باشد و گاهی برای افتراق توده کلیه از آبسه عفونی به کار می رود).و اکثرا بعد تصویربرداری بیمار عمل و کل تومور و یا کلیه برداشته می شود.
  • ویزیت تخصصی سنگ مثانه

مرحله بندی سرطان کلیه

هنگامی که پزشک یک ضایعه کلیوی را که ممکن است سرطان کلیه باشد تشخیص دهد ، مرحله بعدی تعیین مرحله رشد سرطان است

روش های  مرحله بندی  سرطان کلیه ممکن است شامل سی‌تی اسکن تکمیلی یا سایر تصویربرداری باشد که پزشک شما مناسب می داند.

مراحل سرطان کلیه با اعداد رومی نشان می دهد که از I تا IV متغیر است ، و پایین ترین مراحل نشان دهنده سرطانی است که در کلیه محدود شده است

در مرحله IV ، سرطان پیشرفته در نظر گرفته می شود و ممکن است به غدد لنفاوی یا سایر نواحی بدن گسترش ( متاستاز) یافته باشد.

مرحله اول تومور کلیه

این تومور می تواند تا ۷ سانتی متر قطر داشته باشد. سرطان تنها در یک کلیه است و به طور کامل داخل آن است.

 

سرطان کلیه

این تومور بیش از ۷ سانتیمتر قطر دارد ، اما هنوز محدود به کلیه است.

مرحله سوم تومور کلیه


تومور فراتر از کلیه تا بافت اطراف آن گسترش یافته و ممکن است به غدد لنفاوی مجاور نیز گسترش یافته باشد.

مرحله چهارم تومور کلیه

سرطان در خارج از کلیه ، در غدد لنفاوی متعدد یا در قسمت های دور بدن مانند استخوان ها ، کبد یا ریه ها گسترش می یابد.

 

درمان سرطان‌های کلیه

درمان سرطان کلیه معمولاً با جراحی برای برداشتن سرطان آغاز می شودبرای سرطان های محدود شده به کلیه ، این ممکن است تنها درمان مورد نیاز باشد.

 اگر سرطان فراتر از کلیه گسترش یافته باشد ، ممکن است درمان های تکمیلی توصیه شود.

 

عمل جراحی برای کلیه‌ی سرطانی

برای اکثر سرطان های کلیه ، جراحی درمان اولیه استهدف از عمل جراحی حذف سرطان با حفظ عملکرد طبیعی کلیه ، در صورت امکان استعملیات مورد استفاده برای درمان سرطان کلیه عبارتند از:

  • برداشتن کامل کلیه دارای تومور (نفرکتومی رادیکال)

    نفرکتومی کامل (رادیکال) شامل برداشتن کلیه ، بافتهای مجاور اضافی مانند غدد لنفاوی ، غده آدرنال یا سایر قسمت های اطراف کلیه است.

جراح ممکن است نفرکتومی را از طریق یک برش در شکم یا پهلو (نفرکتومی باز) یا از طریق یک سری برش های کوچک در شکم (نفرکتومی لاپاراسکوپی یا نفرکتومی روباتیک) انجام دهد.

  • برداشتن فقط تومور از کلیه (نفرکتومی پارشیال)

     این جراحی که به نام جراحی محافظت از کلیه یا نفرون نیز نامیده می شود ، سرطان و حاشیه کوچکی از بافت سالم اطراف آن را حذف می کنیم و نه کل کلیهاین روش می تواند به روش باز یا لاپاراسکوپی یا با روباتیک انجام شود.

جراحی محافظت کننده نفرون یک درمان رایج برای سرطان های کوچک کلیه است و اگر تنها یک کلیه دارید ، ممکن است یک گزینه مناسب  باشددر صورت امکان ، جراحی حفظ کلیه به طور کلی بر نفرکتومی کامل ترجیح داده می شود تا عملکرد کلیه حفظ شود و خطر عوارض بعدی مانند بیماری کلیه و نیاز به دیالیز کاهش یابد.

نوع جراحی که پزشک توصیه می کند بر اساس سرطان و مرحله آن و همچنین سلامت کلی شما خواهد بود.

 

درمان های غیر جراحی برای سرطان‌های کلیه

سرطان های کوچک کلیه گاهی با استفاده از درمان های غیرجراحی مانند گرما (رادیوفرکشن)و سرما (فریز)از بین می روند.

 این روش ها ممکن است در شرایط خاص ، مانند افرادی که مشکلات سلامتی دیگری دارند و جراحی را با ریسک مواجه می کند ، یک گزینه مناسب باشد ولی اگر بیمار تحمل عمل جراحی را دارد ، این روش ها اصلا توصیه نمی شود.

این روش ها شامل موارد زیر باشد:

  • درمان انجماد سلولهای سرطانی (کرایوابلاسیون)

     در طی کرایوابلاسیون ، یک سوزن توخالی مخصوص از طریق سونوگرافی یا سایر روش های تصویر برداری از طریق پوست شما وارد تومور کلیه می شودگاز نیتروژن در سوزن برای یخ زدن سلول های سرطانی استفاده می شود.

  • درمان گرم کردن سلول های سرطانی (فرسایش فرکانس رادیویی )

    در این روش ، یک پروب مخصوص از طریق پوست به داخل تومور کلیه (با هدایت سونوگرافی یا سایر روش های تصویر بردای) وارد می شودجریان الکتریکی از طریق سوزن به داخل سلول های سرطانی می رود و باعث گرم شدن یا ذوب سلول ها می شود.

درمان سرطان کلیه پیشرفته و مکرر

سرطان کلیه که پس از درمان عود می کند و سرطان کلیه که به سایر نقاط بدن سرایت کرده باشد ( متاستاتیک) ، قابل درمان کامل نیست و درمان ها فقط نگه دارنده بوده و ممکن است طول عمر بیمار را کمی افزایش دهند . در این شرایط ، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جراحی برای برداشتن تا حد امکان سرطان کلیه: اگر در طول عمل جراحی سرطان به طور کامل برداشته نشود ، جراحان ممکن است تا آنجا که ممکن است سرطان را حذف کنندهمچنین ممکن است از جراحی برای برداشتن سرطانی که در ناحیه دیگری از بدن گسترش یافته است استفاده شود.
  • درمان هدفمند: درمانهای دارویی هدفمند بر ناهنجاریهای خاص موجود در سلولهای سرطانی تمرکز می کنندبا جلوگیری از این ناهنجاری ها ، درمان دارویی هدفمند می تواند باعث مرگ سلول های سرطانی شودممکن است پزشک آزمایش سلول های سرطانی شما را توصیه کند تا ببیند کدام داروها به احتمال زیاد موثرتر هستند.
  • ایمونوتراپی: ایمونوتراپی از سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با سرطان استفاده می کندسیستم ایمنی بدن شما می تواند به سرطان شما حمله نکند زیرا سلول های سرطانی پروتئین هایی تولید می کنند که به آنها کمک می کند از سلول های سیستم ایمنی پنهان شوندایمونوتراپی با دخالت در این فرایند کار می کند.
  • پرتو درمانی:  پرتودرمانی از پرتوهای انرژی قوی مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنددر سرطان کلیه پرتو درمانی تقریبا بی تاثیر است ولی با ین وجود گاهی اوقات از پرتودرمانی برای کنترل یا کاهش علائم سرطان کلیه که در مناطق دیگر بدن مانند استخوان ها و مغز گسترش یافته است ، استفاده می شود.

ویزیت تخصصی سنگ مثانه

طب جایگزین

آیا طب سنتی یا اسلامی در درمان سرطان کلیه موثر است؟

هیچ داروی جایگزین برای درمان سرطان کلیه ثابت نشده است.

 

مشاوره روانشناسی بیماران سرطانی

تمام بیماران بعد تشخیص سرطان دچار علایم حاد و مزمن اضطراب و افسردگی می شوند و مشاوره روانشناسی حمایت روانی برای همه بیماران توصیه می شود.

درمان های حمایتی چند وجهی ممکن است به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید ، از جمله:

  • هنر درمانی
  • ورزش
  • ماساژ درمانی
  • مراقبه
  • موزیک درمانی
  • تمرینات آرامش بخش
  • معنویت

اگر به این گزینه های درمانی علاقه دارید با گروه مشاوره روانکاوی ما تماس بگیرید.

 

مقابله با انکار بیماری و کمک به دریافت حمایت روانی

هر فرد به روش خود با تشخیص سرطان مقابله می کندهنگامی که ترس ناشی از تشخیص کاهش می یابد ، می توانید راه هایی را پیدا کنید که به شما کمک کند با چالش های روزانه درمان و بهبود سرطان کنار بیایید.

 این راهبردهای مقابله ای ممکن است کمک کننده باشد:

  • به اندازه کافی در مورد سرطان کلیه اطلاعات کسب کنید تا در تصمیم گیری در مورد درمان احساس راحتی کنیدجزئیات تشخیص خود ، مانند نوع سرطان و مرحله آن را از پزشک خود بپرسیداین اطلاعات می تواند به شما در یادگیری گزینه های درمانی کمک کندمنابع خوب اطلاعات شامل موسسه ملی سرطان و انجمن سرطان آمریکا است.
  • مراقب خودت باشدر طول درمان سرطان مراقب خود باشیداز رژیم غذایی سالم و مملو از میوه و سبزیجات استفاده کنید ، زمانی که احساس می کنید از نظر جسمانی فعال هستید و به اندازه کافی بخوابید تا هر روز با استراحت کافی از خواب ، بیدار شوید.
  • برای خودتان وقت بگذاریدهر روز زمانی را برای خود اختصاص دهیدزمان صرف مطالعه ، آرامش یا گوش دادن به موسیقی می تواند به شما در کاهش استرس کمک کنداحساسات خود را در یک دفتر یادداشت بنویسید.
  • یک شبکه حمایتی جمع آوری کنید دوستان و خانواده شما نگران سلامتی شما هستند ، بنابراین اجازه دهید به شما کمک کنندبه آنها اجازه دهید کارهای روزمره شما را انجام دهند – انجام کارهای روزمره ، تهیه غذا و حمل و نقل – تا بتوانید بر بهبود خود تمرکز کنیدصحبت کردن در مورد احساسات خود با دوستان نزدیک و خانواده نیز می تواند به شما در کاهش استرس و تنش کمک کند.
  • در صورت نیاز از مشاوره سلامت روان استفاده کنیداگر احساس می کنید تحت فشار شدید ، افسردگی یا آنقدر مضطرب هستید که عملکرد تان  دشوار شده ، به مشاوره سلامت روان مراجعه کنیدبا پزشک خود یا شخص دیگری از تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد ارجاع به یک متخصص بهداشت روانی ، مانند مددکار اجتماعی ، روانشناس یا روانپزشک معتبر صحبت کنید.

 

آماده شدن برای ویزیت پزشک

اگر علائم یا نشانه هایی دارید که شما را نگران می کند ، با پزشک خود مشورت کنیددر صورت مشکوک بودن پزشک به سرطان کلیه ، ممکن است به پزشک متخصص بیماریهای مجاری ادراریبیماریهای مجاری ادراری (اورولوژیست) ارجاع داده شوید.

برخی از سوالات که بیماران از ما پرسیده اند:

  • آیا من سرطان کلیه دارم؟
  • آیا سرطان من از کلیه من خارج شده است؟
  • چه درمانی برای سرطان کلیه وجود دارد؟
  • بجز جراحی راه دیگری برای سرطان کلیه وجود دارد؟
  • عوارض جراحی نفرکتومی چیست؟ و آیا من دیالیزی می شوم؟
  • آیا سرطان کلیه من قابل درمان کامل  است؟
  • درمان سرطان بر زندگی روزمره من تأثیر می گذارد؟
  • من توده کلیه سه سانتیمتری دارم ، می شه کلیه من حفظ بشه؟
  • قبلا یک کلیه اهدا کردم ، و الان توده ای در کلیه تنهای من وجود دارد ، باید چه کار کنم؟

 

متخصص کلیه | دکترسیداسماعیلی

من دکتر سیدناصر سید اسماعیلی؛ جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری هستم! از طریق این سایت میتوانید نوشته های آموزشی من را بخوانید، با من در ارتباط باشید و برای ویزیت حضوری نوبت رزرو کنید!